تکنیک DO IT خلاقیت

1397-06-03

 

وسایل خونه ها روز به روز پیچیده تر و گسترده تر میشن. باید یه سری تجهیزات داشته باشیم که بتونیم بعضی وقتا خودمون گلیممون رو از آب دربیاریم برای همین امروزه تقریبا توی هر خونه ای یه جعبه ابزار هست !

اما الان دیگه فقط خونه ها و وسایلشون پیچیده نشدن. کل زندگی در دنیای امروز پیچیدگی های خاصی پیدا کرده.

الان دیگه هر آدمی باید یک جعبه ابزار داشته باشه !!!!!!!!

ابزار ما آدمها هم مهارتها و توانمندی هامونه !

یکی از این مهارت ها خلاقیت است !

موضوعی که باید از کودکی در منظومه ی آموزش قرار بگیره چرا که خلاقیت و تفکر خلاق قابل آموختن و یادگیری هست.

یادگیری همین موضوع میتونه ماها رو در جاده نبوغ قرار بده و همه رو برای یک زندگی و آینده ی بهتر آماده کنه .

انسان ها در طول زندگی خود با انواع چالش ها مواجه میشن که حل کردن این چالش ها برای آدم های خلاق به مراتب راحت تره به نسبت آدم های غیر خلاق !

چرا که آدم های غیر خلاق هنگامی که با مشکلات مواجه میشن تنها یک راه حل پیدا می کنن و تنها از یک بعد خاص به مسائل نگاه می کنن !

ولی آدم های خلاق برای حل مسائل خودشون چندین و چند راه پیدا می کنن و از ابعاد مختلف موضوع رو مورد بررسی قرار میدهند و به دنبال راه حل های بیشتری هم هستن!

که این فرایند حلِ مسئله خلاق نام دارد !

مطمئنم همه ی ما دوست داریم بدونیم چقدر افراد خلاقی هستیم.

چطوره یه تمرین با هم انجام بدیم که میزان خلاقیت خودمون در حل مسائل رو محک بزنیم؟!

فرض کنید پدر و مادرمون به علت دیر آمدن ما به خانه ابراز ناراحتی می کنند و در این میان تنشی اتفاق می افتد.

چه راه حلی به ذهن شما می رسد ؟؟

قهر می کنیم چون اونا مارو درک نمی کنند !

به بحث و جدل ادامه میدیم !

بی هیچ چون و چرایی تسلیم خواسته ی اونها میشیم !

و یا ...

حالا بیاین با یکی از تکنیک های خلاقیت به این مسئله نگاه کنیم ..

همون جوری که قبل تر اشاره شد خلاقیت آموختنی هست و تکنیک های مختلفی داره و ما برای این که آدم خلاقی بشیم یکی از کارایی که میتونیم بکنیم اینه که یاد بگیریم چطور از این تکنیک ها استفاده کنین !

"معرفی تکنیک DO IT"

این تکنیک‌طی ۴ مرحله انجام می شود.

۱.تعریف کردن (Define) : تعریف مسئله در عبارتی کوتاه.

۲.باز کردن (Open) : در این مرحله ، مسئله از زوایای گوناگون بررسی شده و هر یک از اعضا ایده های نو و بکر ارائه می دهند.

۳.شناسایی کردن (Identify) : در این مرحله ایده های مطرح شده تجزیه و تحلیل شده ، نقاط ضعف و قوت آنها شناسایی شده و بهترین ایده انتخاب می شود.

۴.تبدیل کردن (Transform) : در این مرحله باید ایده های انتخاب شده را به راه کارهای عملی و کاربردی تبدیل کنند

حالا سعی کنیم با استفاده از این تکنیکِ خلاقانه مسئله فوق رو یک بار دیگه بررسی و حل کنیم ...  :)

پدیدآورنده : یاسمن محمدی

منابع :

1.کتاب جامعه شناسی نخبه پروری- مهرداد ناظری

2.کتاب یادگیری خلاق، کلاس خلاق: شیوه های عملی در پرورش خلاقیت- افضل السادات حسینی

3.کتاب به نوجوانان گفتن از نوجوانان شنیدن – آدل فابر

 

برای ثبت نظر میبایستی وارد شوید.