دارکوب؛ طرح ملی آموزش کدنویسی به کودکان و نوجوانان

کدنویسی اسکرچ مخصوص کودکان و نوجوانان

اسکرچ یک زبان برنامه‌نویسی گرافیکی است که توسط دانشگاه MIT آمریکا پیاده سازی شده است.این برنامه به دلیل سادگی، جذابیت و یادگیری سریع برای ورود به دنیای برنامه نویسی پیشنهاد می شود. با اموزش این برنامه به کودکان می توانند انواع بازی ها، انیمیشن ها ، داستان های مصور و برنامه های تعاملی را بسازند .

طرح ملی دارکوب، یکی از بسترهای آموزش کدنویسی به کودکان و نوجوانان را زبان اسکرچ در نظر گرفته است. جهت ثبت نام در دوره های آموزشی همین الان در darkoobcode.ir در قسمت ثبت نام کودکان و نوجوانان ثبت نام کنید.


سرفصل ها

سرفصل های آموزشی برنامه نویسی با نرم افزار اسکرچ

  • نحوه نصب نرم افزار اسکرچ و پیش نیاز های آن
  • معرفی وب سایت اسکرچ و ثبت نام در آن
  • نحوه جستجو در سايت اسكرچ
  • چگونگي بحث و تبادل نظر در سايت اسكرچ
  • تنظيم ناحيه كاربري
  • برنامه نويسي آفلاين
  • آشنایی با بخش‌های مختلف نرم افزار
  • نحوه ذخیره سازی پروژه و بازیابی بازی
  • آشنایی با کلمات و اصطلاحات موجود در اسکرچ
  • بكارگيري Sprite براي داستان سرايي
  • آشنایی با موقعیت های مکانی در اسکرچ
  • آشنایی با دستورات Event و شروع کننده‌ها
  • معرفی قابلیت‌های ظاهری موجود در اسکرچ
  • معرفی مفهوم حلقه و کاربرد انواع آن
  • آشنایی با صوت و موسیقی در اسکرچ و ضبط صدا
  • چگونگي ضبط صدا
  • انواع نوت هاي موسيقي و نحوه استفاده از آنها
  • روش هاي اضافه كردن، كم يا زياد كردن صدا
  • به کار گیری جلوه‌های گرافیکی در برنامه
  • انجام طراحی و ترسیم در اسکرچ
  • آشنایی با سایر حلقه های موجود و استفاده از آن‌ها
  • مفهوم صبر کردن
  • آشنایی با مفهوم touch رنگ و اسپرایت
  • آشنایی با دستورات شرطی در زبان اسکرچ
  • استفاده از دستور if else
  • آشنایی با سایر دستورات Event و شروع کننده‌ها
  • آشنایی با سوال پرسیدن و پاسخ دادن در اسکرچ
  • ساخت برنامه بر اساس پاسخ های مختلف کاربر
  • استفاده از صفحه کلید برای اجرای برنامه
  • معرفی مفهوم متغیر، انواع و کاربردهای آن
  • تفاوت متغيرهاي Local و Global
  • ساخت بازی های تعاملی
  • یادگیری مفهوم لیست در اسکرچ
  • ساخت انواع لیست و ویژگی‌های آن
  • آشنایی با سایر دستورات Event و شروع کننده‌ها
  • شناخت مفاهیمListener و  Broadcast
  • آشنایی با مفاهیم ياضيات در برنامه نويسي
  • انجام عملیات منطقی و معرفی and و or
  • - نحوه استفاده از دستور mod
  • نحوه استفاده از مشخصات دستور ceil,floor
  • آشنایی و معرفی مفهوم متد
  • چگونگي ساخت متد
  • مشخصات پارامترها در متد
  • مفهوم رشته و بولين و نحوه تعريف آنها
  • نحوه افزودن يك پارامتر به متد
  • ساخت بازی چند کاربره

سنین 8 تا 16 سال
زمان 40 ساعت - 3ترم